Czy inwestycje publiczne to inwestycje „pod publiczkę”? Jakie korzyści płyną z wolnego handlu? Kto dopłaca do niewydajnych kopalń? Jak odpowiedzialnie się zadłużać? – to wybrane tematy lekcji, jakie poprowadzą nauczyciele w polskich szkołach w 2015 roku w oparciu o nowe scenariusze, przygotowane przez trenerów edukacji ekonomicznej we współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze powstały na bazie komiksów, które zwyciężyły w VI edycji konkursu zorganizowanego przez Forum Obywatelskiego Rozwoju i Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Scenariusze lekcji wraz z komiksami na płytach CD bezpłatnie otrzymają nauczyciele wiedzy o społeczeństwie oraz podstaw przedsiębiorczości ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy wypełnią formularz zamówienia na stronie http://www.for.org.pl/pl/komiksy-scenariusze-2014-2015
- Ekonomia i wiedza o niej mają wpływ na życie każdego z nas. Niestety, nauka skomplikowanych zagadnień często nie przychodzi łatwo i potrafi zniechęcić uczniów do przedmiotu. Dzięki przystępnej formie obrazkowej lekcje ekonomii stają się atrakcyjne i przyjemne, a nauczycielom dużo łatwiej zainteresować uczniów trudnym tematem i pobudzić ich do dyskusji na tematy społeczne – mówi Dominika Pawłowska, Koordynator Projektów FOR.
Tematy tegorocznych scenariuszy lekcji to:
1. Czy to się opłaca? - czyli o efektywnym inwestowaniu.2. Inwestycje publiczne czy pod publiczkę - czyli o wykorzystaniu środków europejskich.
3. Targ leśny - czyli o korzyściach wolnego handlu.
4. Korzyści handlowania.
5. Czy prywatyzować polskie kopalnie?
6. Polskie górnictwo - olbrzym czy karzełek, czyli o problemach naszych kopalń.
7. Dobry zwyczaj - mądrze pożyczaj, czyli jak nie wpaść w pętlę zadłużenia.
8. Dług publiczny - spadkiem dla przyszłych pokoleń Polaków?
Komiksy ekonomiczne, jako materiał pomocniczy do powyższych lekcji, zostały nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez FOR we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK w 2014 r. Prace konkursowe dotyczyły czterech tematów: inwestycji publicznych, korzyści z wolnego handlu, finansowania niewydajnych państwowych kopalń oraz odpowiedzialnego zadłużania się. W jury konkursu zasiedli: prof. Leszek Balcerowicz - Przewodniczący Rady FOR oraz znani rysownicy i satyrycy - Jacek Fedorowicz, Michał Ogórek, Tomasz Leśniak i Rafał Skarżycki (twórcy Jeża Jerzego), Marek Raczkowski, Antoni Rodowicz, Adam Radoń z Międzynarodowego Festiwalu Komiksów i Gier oraz Miłosław Kierc z Banku Zachodniego WBK.
- Po raz kolejny zaskakuje inwencja autorów w przekładaniu zagadnień ekonomicznych na formę graficzną, przy czym ani przekaz, ani forma artystyczna nie cierpią zbyt mocno na tym zderzeniu. Komiksy są świetnym narzędziem, by ekonomistów zainteresować sztuką, a oczy artystów skierować nieco bardziej ku ziemi. Nie trzeba być specjalnie bystrym, żeby dostrzec tu obopólną korzyść, natomiast jest jeszcze – lub raczej przede wszystkim - publiczność, która z komiksów czerpie zarówno refleksję ekonomiczną, jak i doznania estetyczne.- powiedział Miłosław Kierc z Banku Zachodniego WBK, zasiadający w jury VI edycji konkursu.
A oto opinie nauczycieli, którzy prowadzili lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z poprzednich edycji konkursu:
• Moi uczniowie lubią komiksy. Zagadnienia ekonomiczne są dla niektórych niezbyt interesujące. Poprzez taką formę są "bardziej strawne".
• To coś nowego i innego na lekcjach, co daje im możliwość dość luźnego wypowiadania się. Materiały są zdecydowanie ciekawsze od podręczników.
• Materiały są bardzo interesujące i przyswajalne. Uczą trudnych zagadnień w sposób niekonwencjonalny.
• Uczniowie lubią innowacje, nie na wszystkich przedmiotach stosuje się tego typu pomoce. Komiks to "coś", co przyciąga uwagę młodego odbiorcy.
• Materiały są ciekawe dla ucznia, co jest niezwykle ważne. W sposób zrozumiały przybliżają często trudne zagadnienia.
• Lekcje zaproponowane są na bardzo wysokim poziomie. Scenariusze bardzo mnie zainspirowały. Do tego młodzież była bardzo aktywna, a komiksy spowodowały, że lekcje bawiły i uczyły.
• Ciekawe i niebanalne, wyczerpujące temat. Jestem początkującym nauczycielem podstaw przedsiębiorczości w liceum, dlatego sięgam po wiele różnych pomocy.
Nauczyciele, którzy chcą otrzymać bezpłatny egzemplarz tegorocznej antologii komiksowej wraz z płytą CD ze scenariuszami lekcji i komiksami, powinni złożyć zamówienie poprzez formularz na stronie: http://www.for.org.pl/pl/komiksy-scenariusze-2014-2015
Natomiast scenariusze lekcji, komiksy i animacje ze wszystkich sześciu edycji są dostępne na stronie projektu: www.komiksy-ekonomiczne.pl
Organizator Projektu: Forum Obywatelskiego Rozwoju
Partner Projektu: Bank Zachodni WBK
Patronat Honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Patroni Projektu: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, Metro, Aleja Komiksu, CENTRALA, Gildia.pl, MFKiG w Łodzi, Profesor.pl, Studentnews.pl, Gdzieco.pl, E-mentor
Dodatkowych informacji udziela:
Dominika Pawłowska - Koordynator Projektów,
kom. 660 358 768, e-mail: dominika.pawlowska@for.org.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz